Sponsored by

Friday, December 24, 2010

kecik2 kene la berdikari





"Berdikari",itu la perkataan yang selalu aku dengar sejak kecik lagi.Abah selalu cakap kat aku,"kalau da besar sket ,cuba la belajar berdikari ,jangan duk manja sangat ngan abah.Kalau nak beli buku sekolah ke ,nak beli  pensil jenis faber castel yang tahan lasak ,jika ditulis tak penah patah carbon die ker ,abah boleh beli.Tapi ,kalau semua bende nak guna duit abah je semua ,no no no ,dame da!".

                                        ***************************

Yep ,itu la pesanan abah .Belajar berdikari ,dengan kata lain belajar untuk hidup tanpa bergantung harap pada orang yang lain.Itulah yang ingin disemai abah sejak aku kecil.Aku adalah anak ke-empat dari empat ,dengan kata lain ,aku la yang paling bongsu.."mesti anak manja ,selalu rapat ngn ayah,atau mak ,nak ape-ape je mesti boleh en",itulah sindiran yang sering dilontarkan padaku.Anak bongsu mesti manja ,itulah klise yang disemat didalam otak masyarakat.Padahal ,realitinya bagi kondisi aku ,amatlah berlainan.Abah biarkan aku membuat pilihan sendiri tanpa memaksa aku untuk membuat keputusan dalam sesuatu hal.Matang,itu yang dia ingin aku jadi..

Teringat aku masa aku dapat result pmr,keputusannya tidak lah membanggakan ,tapi diikut bilangan abjad A ,boleh la diri ini tersenyum sinis ,tanda bangga ,apa yang diusaha menjadi..Ketika itu ,aku mendapat tawaran ke sekolah teknik yang terletak di Bentung.Abah kata "eloklah adik pegi sane ,ambik course electrical ,bleh dapat kerja senang ,kawan-kawan abah ramai cakap bagus pegi sana".Namun ,aku berkeras,aku tetap mahu belajar di sekolah yang sama ,sekolah yang aku  belajar selama tiga tahun ,sejak dari tingkatan satu lagi.Aku susah nak meninggalkan rakan-rakan yang lama .Sama-sama main game di cyber cafe ,main mainan telor  yang di masukkan syiling 50 sen.Aku takut kehilangan mereka ,itulah yang berputar didalam fikiran aku pada waktu itu."abah ikut cakap kawan -kawan abah jek ,kawan abah belajar sane ker"......aku membalas ganas*..

                              ***************************

Aku memang jenis yang degil,apa yang aku nak mesti aku buat.Sebab tu abah biarkan aku membuat keputusan sendiri.Tinggal diasrama,rasanya setiap budak2 yang baru nak up enggan tinggal diasrama.Kata mereka "asrama tak best ,banyak raging,banyak nyamuk ,makanan tak sedap ,baju kene basuh setiap hari ,petang2 ade prep tak bleh tido",itulah antara rengetan yang sering aku dengar dulu oleh rakan2ku yang liat nak tinggal di asrama.Aku?,tidak ,aku sendiri ingin tinggal diasrama.Yep,kononnya boleh bergerak bebas dengan rakan-rakan yang ada ,ade cabaran ,hidup dalam satu kumpulan yang besar ,yang penting aku mahu berdikari..

*bulan disember ,musim hujan,pukul 5.20 petang,kilat sabung menyambung diluar tingkap.(ketika entri ditulis)

Semakin lama ,semakin aku membesar,aku sudah 20 an .Sudah semakin tinggi ,semakin putih ,tapi tak seputih mak salleh ,bese -bese je ,orang cakap sawo matang ,tapi tak la hensem sangat ,enak dipandang mungkin.*ketawa kecil.Banyak bende yang aku buat berdasarkan pilihan aku sendiri.Persediaan ke jepun,belajar di uniten semua kehendak aku sendiri.Bahkan ,tajaan dan part2 mengisi borang aku sendiri yang buat.Aku akan meminta bantuaan abah bila aku tiada wang ,atau pon hal-hal yang tak dapat aku buat ,aku serah pada abah untuk uruskan .Dengan kata lain ,70% aku yang usahakan.Jadi aku lebih menghargainya...sebab aku usaha sendir.
*terima kasih abah.

                                               ***************************

Aku banyak kali hidup susah ,masuk hospital ,hilang duit ,sesat ,kadang -kadang aku tertinggal barang yang penting menyebabkan aku hilang saat-saat yang hebat...*berfikir jauh.
Berdikari ,mungkin apa yang abah ajar dulu menyebabkan hati aku lebih tenang menghadapi situasi -situasi yang kritikal.Panik ,amatlah merbahaya bahkan menambahkan lagi masalah dalam diri ..

Law of attraction -positive mind create a new dimension.

Itulah yang aku percaya ,jadi positif ,peluang akan datang secara tidak sengaja tanpa kita sedari .Aku percaya ,hidup ini sangat lah indah..Banyak bende yang perlu dipelajari .insyaallah.

Abah selalu cerita tentang dia masa kecil dahulu ,bersusah payah mencari duit ,terpaksa melayan kerenah nenek ibarat singa buas mengaum kelaparan mengarah ke sana sini.Pergi kesawah membantu atuk mengusahakan tanam padi di kampung.Amatlah perit..Namun ,hari ini hidup tak sepahit dahulu ,semuanya manis belaka ,apa yang anak-anak mahu ,diberi sahaja."X-box ,psp ,ps3?cakap je ayah boleh belikan" .Akhirnya lahirla generasi golongan makan tuan....




abah tidak memanjakan aku sangat ,agar aku berdikari ,memilih jalan hidup sendiri ,hidup sebagai lelaki sejati       ......*lagu tema cerita  GTO kedengaran.....

sekian.


p/s;
orang yang merasakan dirinya sempurana ,sebenarnya langsung tidak sempurna ,berbanding orang yang merasakan dirinya kurang sempurna,sebenarnya mendekati kesempurnaan.

2 comments:

Fiqah Alias said...

betol3..dlm hidup kne banyak berdikari..bior susah2 dlu..senang2 kemudian...(^.~)

anOOan said...

terharu aku bace entry ni. semoga kau semakin mendekai kesempurnaan dunia akhirat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...