Sponsored by

Tuesday, March 29, 2011

hilangnya melayu ,diganti melayu lucah.

 Harian metro muka hadapan .
 "seorang gadis merelakan diri diperkosa hanya kerana 10 ringgit" atau :



 isu sosial dikalangan pelajar "melayu " kian menjadi-jadi aduhai..Salah siapa?

isu ini seakan akan menjadi lumrah dalam negara kita .Setiap hari pasti ade isu gadis yang dirogol ,lari dari rumah ,nak2 timbul isu baru ,seorang gadis cuba membunuh diri di Kelantan kerana putus cinta. Ape jadahnya?? Semua orang hebat memperkatakan isu ini en?.Bagi aku ini la  petanda ,betapa teruknya kes sosial di negara kita ,ditambah dengan isu  bayi dibuang semakin berlambak .Siapa yang terlibat? "bangsa kita sendiri".
                                   


                                         *****************************************

 Gadis melayu sekarang hilang maruah?
 adakah gadis melayu sekarang seakan - akan hilang maruah mereka ,sehingga berlakunya pelbagai isu sosial yang melibatkan gadis - gadis melayu di negara kita .Dimana silapnya?.Adakah kurang didikan agama dari sekolah ,atau kurangnya kasih sayang oleh ibu bapa?.Bukan semua berlaku disebabkan faktor keluarga .Ada juga kes dimana ,anak ustaz sendiri ditangkap ketika berkhalwat .Pelbagai kemungkinan boleh berlaku.

"dunia skang ,jangan sangka pakai lebai dianggap alim ,jangan nilai dari luaran je"

Bahkan ,semakin banyak kes-kes yang melibatkan penceraian berlaku di negara kita.Saban hari ,mesti ade kes ,"isteri ditangkap khalwat dengan suami sendiri".Aduhai abis punah institusi kekeluargaan kita .Si pihak akhbar pulak hebat duk promosi cite -cite macam ni ,padahal semakin parahnya  isu ini bdisebabkan oleh ,pengaruh media jugak.Setiap hari dipertonton cite yang sama ,mesti ade yang terdetik dalam hati "nak cube ler"...


Tapi aku sedih ,kemanakah hilangnya nilai sopan pada diri gadis masa kini?.Jika dilihat kondisi sekarang ,tidak hairan kalau kita seorang gadis melayu bertudung ,hisap rokok tau .Ini mengikut pengalaman aku sendiri ,melihat seorang gadis melayu yang ayu ,menghembus kepulan asap dari mulutnya .Arhhhh tidakkkk!! ."laki boleh ,takkan perempuan x boleh pulak?" ,astagfirullah rosak-rosak.







sumber google.
bergambar sambil dengan bangganya menunjukkan jari tengah ,elokkah?
"eh saje main -main la"
main-main haaa,buat malu ade la ,ape nak jadi ngn budak skolah skang aih..


Lelaki punca rosaknya seorang gadis?
Memang kebanyakan yang berlaku berpunca dari sikap gadis itu sendiri kerana mempercayai lelaki yang tersayang."kata orang cinta itu buta ,semua bende sanggup digadaikan ,termasuklah maruah diri".Akibatnya ,kerana nila setitik rosak susu  sebelanga.Bukan semua lelaki bersikap sedemikian ,namun dek kerana byaknya punca gejala sosial disebabkan lelaki ,makin ramai gadis zaman skang susah nak percaya kepada lelaki ,betul kah?.Begitu juga sebaliknya ,ramai lelaki hari ini mengeluh ,"susah nak cari perempuan yang betul - betul boleh percaya."Dimanakah silapnya?

lelaki seharusnya menjadi pembimbing wanita ,bukan merosakkan mereka ,kerana lelaki menjadi ketua dalam keluarga .




politik lucah malaysia?
sekarang giliran orang politik malaysia sendiri yang mencanang isu video lucah sebagai satu taktik politik.Isu video seks Anwar ibrahim kian hangat diperkatakan ,tanpa mengetahui asal usul video tersebut betol atau tak.Macam takde stail lain nak berpolitik .Kenapa mesti video lucah?,habis semua bende nak dikeberkan .Pasal tilam la ,pasal *&^@ la,malu politik kita dicemari dengan isu-isu mcam ini.Aduhai ,semuanya bangsa "melayu " yang terlibat .Habis rosak ...
Sedangkan isu kes liwat ,pon masih belom selesai ,dan lebih banyak lagi kes yang berprofil tinggi masih belum diselesaikan .Semuanya korupsi ...mana keadilan?

"jgn tangkap aku plak ,aku cuma memberi pendapatku"




cukupla melayu dimalukan dengan "3gp melayu boleh " tak payah nak tambah2 lagi








to pihak kerajaan ,tak yah la nak guna isu lucah jek ,aduhai...banyak lagi isu dalam negara yang belom diselesaikan..


Generasi muda mencorak masa depan.
kami generasi muda tidak mahu bangsa kami dicemari dengan politik yang korupsi ,dan penuh dengan bende -bende "lucah",ewww.Kalau macam ni la keadaan negara kita sekarang ,agak - agak ,macam mana dengan cucu cicit kita masa hadapan?,tak dapat aku bayang kan .Ditambah dengan gejala sosial yang menjadi-jadi ,bilangan anak luar nikah semakin bertambah.Apa pemimpin negara kita buat? fikirkan lah.

aku hanya penulis muda yang inginkan perubahan

aku hanya penulis muda yang pilu melihat nasib anak bangsa sendiri yang hilang arah tuju.


aku hanya penulis muda yang kerdil ,yang ingin meluahkan perasaan hati terhadap kehancuran bangsa sendiri.


aku hanya penulis muda yang mahukan nasib bangsa sendiri terhindar dari kealpaan ,kemewahan kebendaan duniawi .Dan manghapus segala durjana nafsu dalam diri.


hilangnya  agama dalam diri ,semua musnah.Bangunla wahai bangsaku ...
rosak bangsa mu ditangan mu sendiri.
kembali la ke jalan yang benar.


Surah Al-Asr :-
"Demi masa.Sesungguhnya manusia itu berada dalam kerugian.Kecuali mereka yang beriman dan beramal soleh.Dan berpesan dengan kebenaran.Dan berpesan-pesan dengan jalan yang sabar".

p/s ;
negara lain berperang inginkan keamanan di negara mereka ,tapi di negara kita ,semuanya bergaduh demi kepentingan masing - masing .Sedangkan ,rakyat merana dengan pelbagai isu sosial dan ekonomi.Sampai bila pemimpin ,beraliran kapitalisme terus mempergunakan rakyat demi kepentingan mereka? .Si isteri joli sana sini ,membiarkan duit rakyat dijolikan ,sedangkan lebih ramai insan yang merana di negara kita.Fikirkanlah.

"aku tidak mewakili mana - mana parti politik ,aku melihat dari pandangan aku sendiri".Tak lama lagi nak mengundi ,dan aku sendiri dah layak nak mengundi .Jadi ,kene fikir betol2..melihat situasi politik sekarang penuh dengan fitnah ,susah nak tentukan mana baik dan buruk.


"kalau si ahli politik sibuk main isu lucah ,pasti rakyatnya sendiri terpengaruh dengan mainan lucah".

47 comments:

anies anessa said...

btoi tue...tkot dgn melayu skang...

CIK GADIS said...

bila mna org mlayu hny islam atas nma neyh la yg terjadi...

Dayana AZ said...

Dayana AMAT setuju dengan JC! hebat entry JC kali ni! ape nk jd generasi akn dtg nti.. haih

hana said...

betol...
sifat ketimuran dalam diri orang melayu dh semakin lenyap..
melayu dan islam hanya pada name...
x menggambarkan apa2 pn...
dgn masalah sosial yg kian berleluasa ni kerajaan patut amek langkah bijak..
bukan nye sibuk dengan politik yg nth apa2...sume nye hanya mementingkan diri...
ingatlah firman Allah bahawa Allah x kan menurunkan bala ke atas satu kaum aje...nanti bile dah de sesuatu yg buruk berlaku baru nk nyesal....

aimi shahida said...

setuju !

iN@_D@r!N@H said...

Orang Melayu yg beragama Islam menunjukkan contoh yg kurang baik di mata orang bukan Islam

Jejaka Terhangat said...

berita Harian Metroseksual pon sama gak..mendorong orang melayu ke arah seks..tgk la berita dia apa yg diletakkan sbg muka depan setiap hari..kdg2 tah betul nth tak berita tu..

Indah Mulya said...

ntah ape nak jadi dgn dunia skrg..maken menakotkan je rs..kt memana ade je lucah skrg..tah,pelik dgn cara pemikiran dan org2 zaman skrg.

DOVE... said...

nak PRU semua cerita keluar..
politaik(opss)

Siti Safiyyah said...

erkk panjang bebeno entri kalini..penat kawan bace..kehkeh..papepon kawan setuju remaja arini banyak dah rosak..nak salahkan sape?


psstt : Temerloh takde air T___T

Nur-Za Marlyana Mohd Kamal said...

gamba tunjuk jari tu hmmmm. x senonoh la.

axuerha said...

memalukan bangsa jer....kerana nila setitik abiz susu sekawah....kite semua jugak yang terasa sbb kte melayu jgk..

Shahiela C said...

Sedih. Masing-masing kena berubah.

Shahiela C said...

Sedih. Masing-masing kena berubah.

yaya_flanella said...

masalah ni ada kat semua negara maju. cuba ingat balik time negara tak maju dulu? mana ade masalah sosial mcm ni. aku teringat lecturer aku cakap. hm. aku vote entry kau yang ni JC :')

Eda Frida said...

setuju 100% ngan JC. kita memang berada di zaman kehancuran.
tiap2 hari lam berita sibuk kes video seks n kes liwat, macam nak ajar budak kecik n bdak sekolah istilah n perbuatan ni.
kantoi sgt pemimpin layan video lucah, pastu nak salahkan generasi muda dapat pengaruh jahat. semua pun korup.

syuwai said...

remaja sekarang terlalu advace!

payah tul..

even entri panjang lebar tp best baca. Penuh dgn pndapat yG bernas..

MaiRa QuEeN said...

dunia akhir zaman....mcm 2 la..

gadis oren said...

melayu mudah lupa ! melayu dah xbersatu , pasal isu sosial xboley nk salahkan sape2 kot , kehidupan zaman serba cangihh mmg sgt2 mencabar & mengugat diri semua manusia & lastly iman xdpt diwarisi sbb tu anak tok imam pown buat maksiat (: juz pendapat . hee PEACE !

nadira shahid said...

Ns takut dengan bangsa melayu sekarang.. bimbang, masa depan negara.. harap2 mereka yang terlibat dapat hidayah dan insaf ;)

D i n said...

dah akhir zaman dah ni..
macam takdak akai buat cmtu = ="

NURUL NADIAH MAMAT said...

nice entry.....
semua terletak pada iman masing2....

KechiKewchik said...

memang 70% da rosak da anak melayu sekarang nie , bangsa laen rilek je , klao dibiarkann . taktao laa ape jd ngara nie nnty ?

conbellydiobeterisme said...

terima kasih yang sudi komen dan like ,:),sedih melihat bangsa sendiri berpecah belah ,penuh dengan malasalah ,sosial dan mcam2 lagi ,aduhai ,berubah la wahai bangsa ku ,jangan jadi melayu "layu" .

Khuzrin Kamarudin said...

teruk gila bebudak sekarang..

SyedGraphiX said...

euww. geli gila. hohooh

ummu shazwani said...

so..kita sebagai seorang terpelajar n bakal memipin negara satu hari nanti..fikir2kanlah what are we going to do to solve the probs..at least to decrease it..

moi said...

ayuh berubah melayu!!mari mulakn dgn diri sendiri...

Amin Ke Tun said...

melayu dah tukar sekarang jadi men-layu

fyy mokhtar said...

rosak sungguh!! lelaki pun ramainye yang rosak. suka tunjuk sane sini. panas ati wa der!!

Anonymous said...

Menurut saye ...jangan kekang anak utk mahukan kahwin ...gak perlu ribut gadis melayu kahwin lari dgn pria lombok kerana ortu gak restu..lebih baik daripada berzina.org bdg

Anonymous said...

Wise men learn more from fools than fools from wise men.

Anonymous said...

Menurut saye ...jangan kekang anak utk mahukan kahwin ...gak perlu ribut gadis melayu kahwin lari dgn pria lombok kerana ortu gak restu..lebih baik daripada berzina.org bdg

moi said...

ayuh berubah melayu!!mari mulakn dgn diri sendiri...

ummu shazwani said...

so..kita sebagai seorang terpelajar n bakal memipin negara satu hari nanti..fikir2kanlah what are we going to do to solve the probs..at least to decrease it..

Khuzrin Kamarudin said...

teruk gila bebudak sekarang..

KechiKewchik said...

memang 70% da rosak da anak melayu sekarang nie , bangsa laen rilek je , klao dibiarkann . taktao laa ape jd ngara nie nnty ?

D i n said...

dah akhir zaman dah ni..
macam takdak akai buat cmtu = ="

MaiRa QuEeN said...

dunia akhir zaman....mcm 2 la..

Eda Frida said...

setuju 100% ngan JC. kita memang berada di zaman kehancuran.
tiap2 hari lam berita sibuk kes video seks n kes liwat, macam nak ajar budak kecik n bdak sekolah istilah n perbuatan ni.
kantoi sgt pemimpin layan video lucah, pastu nak salahkan generasi muda dapat pengaruh jahat. semua pun korup.

Shahiela C said...

Sedih. Masing-masing kena berubah.

Nur-Za Marlyana Mohd Kamal said...

gamba tunjuk jari tu hmmmm. x senonoh la.

DOVE... said...

nak PRU semua cerita keluar..
politaik(opss)

hana said...

betol...
sifat ketimuran dalam diri orang melayu dh semakin lenyap..
melayu dan islam hanya pada name...
x menggambarkan apa2 pn...
dgn masalah sosial yg kian berleluasa ni kerajaan patut amek langkah bijak..
bukan nye sibuk dengan politik yg nth apa2...sume nye hanya mementingkan diri...
ingatlah firman Allah bahawa Allah x kan menurunkan bala ke atas satu kaum aje...nanti bile dah de sesuatu yg buruk berlaku baru nk nyesal....

anies anessa said...

btoi tue...tkot dgn melayu skang...

cuTEy prinCEss said...

itulah,,,isu yg pntg lak,,,di gembar gemburkn,,,isu graduan mganggur niey,,,,huhuhu,,,

masHi said...

melayu mudah lupa...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...