Sponsored by

Sunday, January 31, 2010

bencana dan hikmahnya




BERLARI tanpa arah, menangis dan menjerit. Itulah gambaran jika berlaku bencana yang melanda bumi seperti gempa, tsunami, banjir besar dan taufan.


Suasana turut diselubungi perasaan pilu kerana masing-masing tinggal sehelai sepinggang selain meratapi ahli keluarga serta sanak-saudara yang terkorban.

Renung kejadian 12 Januari lalu apabila gempa bumi berkekuatan 7 skala ritcher menghentam kota Haiti. Akibatnya, ribuan nyawa terkorban dan banyak bangunan ranap menyembah bumi.


Keadaan seperti padang jarak padang tekukur. Mayat bergelimpangan tanpa sesiapa mempedulikannya kerana masing-masing mahu menyelamatkan diri sendiri.




Allah berfirman yang bermaksud: "Dan engkau melihat gunung-ganang, engkau menyangkanya tetap membeku, padahal ia bergerak cepat seperti bergeraknya awan (demikianlah) perbuatan Allah yang membuat tiap-tiap sesuatu dengan serapi-rapi dan sebaik-baiknya, sesungguhnya Ia amat mendalam pengetahuan-Nya akan apa yang kamu lakukan." (Surah al-Naml ayat 88).


Begitulah betapa hebat kejadian ciptaan Allah yang mampu merubah apa saja bentuk musibah sebagai peringatan kepada manusia. Mungkin juga ada benarnya sesetengah pihak beranggapan bumi ini sudah tua dan semakin hampir ke penghujungnya.

Berdasarkan pengalaman lalu, beberapa siri bencana seperti tsunami, mereka yang terselamat mengatakan kejadian yang dialami seolah-olah dunia mahu kiamat.

Allah Taala berfirman bermaksud: "Mereka hanya mengetahui yang lahir (saja) dan daripada kehidupan dunia, sedang mereka lalai mengenai (kehidupan) akhirat." (Ar-Rum: 7).

Apa yang berlaku adalah sebahagian kecil peringatan yang Allah tunjukkan kepada manusia supaya mereka mengambil iktibar dan tidak menyimpang daripada Islam.


Umat dan nabi sebelum Rasulullah s.a.w Allah timpakan azab pada masa itu juga. Ini yang berlaku kepada kaum Nabi Lut yang melakukan perbuatan homoseksual dan bertentangan dengan ajaran Islam.


Kaum Nabi Nuh, Allah tenggelamkan bumi ini kerana mereka ingkar perintah Allah. Begitu juga pada zaman Nabi Musa, Allah menenggelamkan Firaun dan pengikutnya di laut kerana kedegilan menerima ajaran Islam.


Kita pasti tidak lupa dengan kejadian tsunami yang melanda Acheh pada Disember 2004 yang mengorbankan lebih 126,000 nyawa.

Gegaran itu melepasi 9 skala ritcher disenaraikan sebagai gempa bumi paling dahsyat pernah berlaku di Indonesia dalam tempoh 40 tahun.


Maha Suci Allah! Begitulah perancangan Allah yang di dalamnya terkandung pelbagai pengajaran yang sering dilupakan manusia.

Allah berfirman bermaksud: "Maha Berkat (serta Maha Tinggilah kelebihan) Tuhan yang menguasai pemerintahan (dunia dan akhirat) dan memanglah Ia Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu". (Surah al-Mulk ayat 1).



Apabila mengaitkan dengan kejadian bencana alam akhir-akhir ini, apakah ia sekadar fenomena biasa seperti yang saintis perkatakan atau Allah mahu manusia mengambil iktibar daripadanya?

Allah berfirman yang bermaksud: "Timbul pelbagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut dengan sebab apa yang dilakukan tangan manusia; (timbulnya yang demikian) kerana Allah mahu rasakan mereka sebahagian daripada balasan perbuatan buruk yang mereka lakukan, supaya mereka kembali insaf dan bertaubat." (Ar-Rum: 41).


Rasulullah s.a.w bersabda: "Jika timbul maksiat pada umatku, Allah akan menyebarkan azab seksa kepada mereka. Ummu Salamah lantas bertanya : Wahai Rasulullah, apakah pada waktu itu tidak ada orang yang soleh? Baginda menjawab : Ada! Ummu Salamah bertanya lagi : Apa yang akan Allah perbuat kepada mereka? Baginda menjawab : Allah akan menimpakan kepada mereka azab sebagaimana yang ditimpakan kepada orang yang berbuat maksiat, kemudian mereka akan mendapatkan keampunan dan keredaan daripada Rabbnya" (riwayat Imam Ahmad).

Penolong Pengarah Bahagian Dakwah, Jabatan Agama Islam Pahang (Jaip), Badli Shah Alauddin, berkata Al-Quran tegas menjelaskan sebab utama terjadinya peristiwa buruk di atas muka bumi adalah disebabkan perbuatan manusia itu sendiri.


"Pelanggaran sistem Allah yang ada di laut dan darat menjadi penyebab terjadinya musibah.


"Ada mengatakan musibah sekadar peristiwa bersifat alami (natural), tidak kaitan dengan persoalan agama, yang lainnya mengatakan musibah adalah ketentuan dan takdir Allah tiada kaitan dengan dosa. Sebahagian lagi mengatakan musibah terjadi disebabkan dosa manusia," katanya.


Beliau berkata pendapat yang terakhir itu tidak dapat dinafikan kerana memang ada peringatan Rasulullah s.a.w.


"Terdapat lima penyebab datangnya azab dan seksa Allah (hadis riwayat Ahmad dan Ibnu Majah) serta 15 perkara yang mendatangkan musibah dan bala bencana (Riwayat Tirmizi).

"Rasulullah s.a.w bersabda: "Apabila berlaku 15 perkara itu, tunggulah datangnya malapetaka berupa taufan merah (kebakaran), tenggelamnya bumi dan apa yang di atasnya ke dalam bumi (gempa bumi dan tanah runtuh) dan perubahan atau penjelmaan daripada satu bentuk kepada bentuk yang lain" (Riwayat Tirmizi, 2136).


Badli Shah berkata, perbuatan manusia juga menyebabkan ekosistem alam sekitar rosak, maka Allah memberikan teguran serta peringatan kepada manusia.

"Allah menurunkan musibah dan bencana bagi menunjukkan Dia masih sayang kepada hamba-Nya dan mahu manusia kembali semula ke pangkal jalan.


"Tidak kira sama ada gempa bumi, banjir, kemarau, tsunami dan penyakit, semua pelanggaran syariat Allah di alam semesta ini akan mengakibatkan kemurkaan Allah. Semakin besar pelanggaran manusia ke atas sistem dan syariat Allah, semakin besar peristiwa alam yang Allah timpakan ke atas mereka," katanya.


Allah berfirman bermaksud: "Maka masing-masing (mereka itu) Kami seksa disebabkan dosanya, maka di antara mereka ada yang Kami timpakan kepadanya hujan batu kerikil dan antara mereka ada yang ditimpa suara keras yang menggegar dan di antara mereka ada yang Kami benamkan ke dalam bumi dan di antara mereka ada yang Kami tenggelamkan, Allah sekali-kali tidak hendak menganiaya mereka, tetapi merekalah yang menganiaya diri mereka sendiri" (Al-Ankabut : 40).


Katanya, jalan terbaik bagi mengelak kemurkaan Allah ialah segera bertaubat dan memohon keampunan.


Ibnu al-Qayyim juga menukilkan ucapan Ali bin Abu Talib dalam kitab Al-Jawabul Kafi : "Tidaklah turun musibah kecuali dengan sebab dosa dan tidaklah musibah diangkat Allah kecuali dengan bertaubat."


dipetik daripada metro online..:)

Saturday, January 30, 2010

mode;gila remaja...new pics..;p








episod;bersiar2 di boders(bahagian komik)





lalala...jalan-jalan bace komik...haha...lame tak lepak boders(pergh ;p)cari buku2 yang menarik...komik pon ada,jom ..."syssss diam sket org tgh bace"...owh ok2 emmmm..(-_-)...







karya seniman negara datuk lat ,dibukukan...:)





antara koleksi buku cambest









eis yang bajet mencari buku...hehe...












no komen..;p









longgokan komik ...fuh best sih...nak je beli sume ,duit ade baru cakap ma..(-_-")




posing sket...;p




bace2 punya bace...satu haram pon tak beli...haha...poket kosong...ala bace situ dah ar,balik umah belum tentu bace ...takde feel la katakan..nnt len kli mesti beli...malu jugak ngn akak yg jge boders tgk slek ...hehe..."bace bgai nak rak,beli pon tidak budak nih..ceit"...sry eee kak..:]

episod;terjah ikea


Hari minggu ,hari bergumbira....jom jalan 2 disana sini..(walhal exam semakin dekat dah oi)...dah akak aku ajak ...pa agii..hilangkan stress anda di ikea....byak benda2 menarik ,tak penah den nengok ....check it out..(gaya nabil...kua2)






gambar merata2 .....best2


lampu pon berseni...



berkenan ngn seni coraknya,tapi tak cukup bajet nak beli .....ceit..



yang nih paling mistik...kalau pegi ikea cube tgk lampu nih..menarik gler...(kalau orng tak kebas lagi lar..hehe)





tin2 menarik...

ilusi optik ha..hehe..:D


antara symbol menarik di ikea





jam byk negara...(same je jenis jarum jam je lain hehe)







seni batik memukau....





baju yang dipakai (nak bagitau jugak aih)..;p






maaf aku memang selekeh..(hehe)..selipar je sudey..




happy 25 anniversary 4 ikea...




jamban comel di ikea...;p




dan inilah barang2 yang kami beli ,punya pusing dekat 3 jam last2 beli pasu bunge hijau ni je ha...haha,takpe asal puas hati..redup sket time aku nak stdy..byk oksigen..kekeke





barang dibeli....





akhirnya adelah pasu hijau kat atas meja...harga?pi tgk sendiri kat ikea..;p

Friday, January 29, 2010

imagination is more important than knowledge




This time i wanna write something about the power of visualization..and it is related with our right side brain.Read this:


Walt Disney was reprimanded by his teacher for drawing a flower with a smiling face,but he finally made his imagination into reality.He made cartoons.Now cartoons are a form of enjoyment to all walks of life and this is people "the power of visualization,believing in your dreams.Everything started as a dream...and rest is success story..is like "angan-angan mat jenin comes true"


In scientific views ,Professor roger sperry and robert Ornstein won a nobel prize in 1981.They studied the human brain for 25 years and found out that our brain is divided into left hemisphere with its own unique separate function.The left hemisphere is for logical ,analytical and reasoning while the right hemisphere is for imagination ,creativity and intuition.



Do you know ?in schools we were primarily focusing on our left brain i.e we were taught subject such as mathematics ,physic ,and biology(in my case).Even our literature subjects are focusing on analytical thinking thinking where we have to write logical arguments and analysis.Our working life does not help either as we are normally engaged into our analytical abilities and relatively little on our capacities to imagine and visualize .However ,the best achievement will be seen if we could combine both abilities of our brain .Obviously Allah created things for reason..







Sometimes without realizing our best idea is gathered in a shower or when we are going to sleep or while on vacation.We are using our right brain at that point of time ,relaxation and lack of stress promote right brain activities .Einstein state that "imagination is more important than knowledge"most of a times the activity of visualizing future events in a positive make-believe way is right brain exercise that yield many positive results to some people.That is why we often hear phrases such as my gut feeling ...,my ability to forecast or my prediction ...are all examples of our right brain activities .

Another example is Whoopi Goldberg on collecting her oscar said 'i have dreamed about this moment all my life '.She recall every young age ,coming from an unprivileged background ,vowed to become an oscar -winning actress .Another very interesting example is about Alan Richardson ,an Australia psychologist ,who tested the power of visualization with three groups in basketball shooting.He assigned group one to practice shooting everyday,group two was told yo forget about basketball,group three was to visualize shooting the ball..at the end of the day,group three have about same result as group one..that shows that the power of visualizing ..:)






However ,visualization and success come in tandem with hard work and determination ,and continually striving against ones comfort zone .Walt Disney had taken his 'Theme Park ' concept to over 300 banks and financial backers before finding the investor!...so if you want a good result in exam,dont be afraid to imagine that you already got the result...
remember,The Power Of Visualisation


p/s;i think this is the longest entry that i ever post for this month ;p

its complicated..;p


its empty, love and sorrow

if i fall in love ,how can i define that?
and how can i prove it to you that i really love you?
is it love is just an illusions?
how can i love you if you dont want people love you?
do you think suffers,is the best sollution?
you blame yourself for all that just happen
you scare i'm not good enough for you,me neither

it is complicated ,why can you make it easier..

p/s;gahhh cant help myself for blogging haha...yeah...its weekend ,i have plenty times to spend ..hehe

Wednesday, January 27, 2010

is u

nothing much to say,hehe...

Friday, January 22, 2010

its 2 weeks from now

p/s;its two weeks before final,although next week there are many things to do...i hope what are we planed come true...insyaallah...huh~ maybe i'll add some more cafein huh...(drinks more tongkat ali hehe,then for whole night you can't sleep,especially, in my condition..haha..good luck my friends ,forgive me if i did anything bad to you...:)

Wednesday, January 20, 2010

gempa bumi di haiti....





disini serba sedikit tentang gempa bumi di haiti....bumi yang kita kenali dah tak larat dah...SAVE THE EARTH

GENEVA: Lebih 90 orang berjaya diselamatkan dari bawah timbunan runtuhan bangunan sejak pasukan penyelamat antarabangsa memulakan operasi di Port-au-Prince, kata Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) semalam.

“Ia memang berita baik. Operasi menyelamat dan bantuan kemanusiaan kini ditumpukan di luar Port-au-Prince,” kata jurucakap Pejabat Penyelarasan dan Hal Ehwal Kemanusiaan PBB, Elisabeth Byrs.


Sehingga Sabtu, kata PBB, lebih 70 orang ditarik keluar dari runtuhan bangunan yang ranap akibat gempa bumi melanda Haiti Selasa lalu.


Dengan itu, kata PBB, 20 orang diselamatkan selepas lima atau enam hari bencana itu berlaku.


Selain ibu negara Haiti, gempa bumi sekuat 7 magnitud itu turut menyebabkan kerosakan teruk di beberapa bandar lain, termasuk Jacmel di selatan Port-au-Prince serta Carrefour, Gressier dan Leoganne.

Elisabeth berkata, keutamaan PBB kini adalah memberi bantuan perubatan, menguruskan mayat, menyediakan perlindungan sementara, bekalan air, makanan dan aspek kebersihan.


“Ketika makanan dan khemah mula tiba, petugas kemanusiaan berdepan dengan masalah mendapatkan minyak untuk kenderaan membawa bantuan,” katanya.


Program Makanan Sedunia pula sibuk merancang membawa masuk sehingga 10,000 gelen diesel sehari dari Republik Dominica yang berjiran dengan Haiti. - AFP

p/s;sumber daripada metro,may allah bless them all...insyaallah..

Monday, January 18, 2010

nice pic

p/s;tgn sape lar nih hehe
p/s;ajax si machoman

its me oren .guitar ,and ajax

p/s;ha nak lompat sgt sampai tersembur gigi
p/s;ku terbang tinggi bersama gitar


p/s;ajax semangat mu nak posing gmbar lompat..amatku kagumi..;p



Disuatu petang selepas sudah berjamming,untuk melepaskan tensyen selepas exam hehe...dan2 nak pulang ,terdetik dalam ati ini,ambik gambar ngn gitar best jugak...dan disebabkan itu ,camera ala2 dslr azi menjadi mangsaku...huhu...lov this pic..:)

Sunday, January 17, 2010

Saturday, January 16, 2010

mukaku dimana-mana

weh gamba ku dimana2...kesian wanita ini menjadi mangsa penganiaan kami...kerana kebosanan haha..reen gomenne...tak penah dibuat orang eceh...

Thursday, January 14, 2010

freak is me

aku memang macam ini.Kadang -kadang betul,dan tak betul..minggu ni aku banyak update blog..entah...macam rase nak tulis je sume dalam kepala nih.'Freak'kalau boleh korek idung gune kaki..mcam mane tuh..semalam aku ade mimpi bende tuh...memang 'freak'..ade ke manusia boleh buat macam tuh...ade "die gile"...hehe...merapu tampa batasan itu lah aku..gd luck exam..wahai aku...:p

about luv


"for u is heaven, and for me is ur luv.. gud bye my love, thanks for the luv u gave, for the gesture u showed, for the smile u curved, nothing else matter but to beg,"o my lord, she who left and she who meet you, is a woman that sacrifice for her husband, is a woman that served for the kalimah la'illa ha illallah", let her soul be peace, let her be in your jannah as she is mu'minat"-nifz-aka(housemate,roommateku)..


Wednesday, January 13, 2010

semalam

p/s:ade orang cakap makan banyak garam lidah jadi panjang betul ke?

SEMALAM,

Aku tgah syok bermain fb ...tetibe dibenak akalku terfikir..eh esok nak pakai baju ape ek?aku tahu mesti ade orang ade ingat 'eh esk nak pakai baju pon nak kene pikir banyak ker?,ko nih macam anak dara ler'..maaf tidak bagi aku.Aku terpaksa fikir awal2 sebab bile dah bangun esk pagi senang la ..tak yah susah2 nak pilih baju saut jek..sebab malamvharinya dah difikirkan penyelesaiannya..hehe


Lalu ku buka almari bajuku.'.prekkk!'..aik!!mane baju2 aku?'mangkuk hayun mane yang ambik nih?'mencarut aku dimulut..s@#&,takkan ade orang nak kenekan aku kowt..aku tau la aku banyak wat jahat,tapi jangan la baju aku jadi mangsa..'.sedang asyik melayan perasaan bengang di hati,ade seorang hamba allah ni dengan hati yang kering menegurku..."weh cube ko tgk dalam baldi tuh,dah macam gunung everest dah aku tgk,macam bertahun2 ko tak basuh,pastu salahkan orang baju kene curi"...ha!!pada masa itulah baru ku perasan ,baldi merah tinggi agak2 30cm tuh dah penuh dengan baju2ku...la!!tak pasal2 aku hangin satu badan ....siot betoi...dan bagi men'cover' maluku dengan rakanku.."aku tunggu cuti sem minggu depan,aku kumpul banyak2 ,nanti boleh basuh kat umah"hehe....kata aku dengan muke seposen...



p/s;cerita ini adalah bukan rekaan,orangnya masih idup,ade kene mengena dengan orang hidup..nama tak boleh disebut,diceritakan oleh kawan kepada kawan aku kepada aku...(berbolit lidah ni ha)...haha

berpuisi sebentar bersama cendikiawan efi

ip/s;malam ni aku tak nak tdo lagi,
entah mengapa mindaku penuh berisi,
mujurlah efi fathi sudi menemani,
berpuisilah kami sampai pagi...

nonses

first edit of this year...:P

Tuesday, January 12, 2010

im sorry if u could not understand


今から私はにほん語だけで書きたいです。もし君たちはわかったら、いんです。何で何となく日本語でかくの?。。え~ま~長い間にほん語は書かなかったからです。友達から聞いて、たぶnここには日本留学することはおこなうでしょう。YEAH、だから日本語の練習ができますよ。よかったな。おばさんのような私は、日本語についてもうそろそろなくなってしまった。心配よ。。ARAMA。。先生まことにありがと、教えてくれて、いろいろなものが勉強しました。夏貸しな。。過去を戻りたいんですが、無理んだ!もし僕はしっかりに勉強して、遊ばないで、集中しったら、こんなものは起こらないかもしれないよ。父おやごめん。。



PS;日本語のことをわすれたくない!!。。

Monday, January 11, 2010

arituh..



Arituh,
Aku tido lambat malam harinya dek kerana rakan- rakan ku mengajak menonton movie yang baru dibeli meraka.Owh ,phobia2 namanya citetuh puas ditonton sampai la pukul 3.Padahal keesokan harinya ade kelas.Entah kenapa aku boleh buat perkara tersebut,ajakan rakan-rakanku sungguh mustajab,sehingga ku tak bisa menolaknya.(adoi)

dan Arituh,
Berlaku la perkara yang tak pernah berlaku seperti biasa.'Aku bangun lambat , lebih lambat dari biasa.Kelas sepatutnya start pukul 8,dijadikan aku pukul sembilan."Aduhai ni mesti efek semalam nih.."NYESAL",tiba-tiba perkataan ini terkeluar dari ,mulutku.8.30 bangun dari mimpi ,semua housemate telah blah,tinggal aku keseorangan.Aduh aku bangun dan terus melangkah pergi ke bilik air mandi sepantas mungkin ,ibarat mandi kerbau ,sembahyang subuh ,dan terus melangkah kuar dari bilikku..fuh moga2 sempat aku sampai ke BA,harap2 jugak lec belum abis.Dalam tengah2 nak cepat ke kelas ,tgah2 elok duduk atas motor..eh ,macam ade tak kene jek.La~,rupa-rupanya aku terlupa helmet aku,aduhai."dah la nak cepat ni",mencarut aku dalam hati.Terpaksa la aku balik bilik mengambil helmetku yang tertinggal tuh.Dan pukul 9 aku sampai ke BA.kelas DR ZAILAN bermula.


lagi Arituh,
semua kelas bermula seperti biasa,tapi seperti yang dijangka,mataku yang diibaratkan sosej itu menggangu kosentrasi.Nak2 masa kelas chemy.Mengantuknya.NYESAL.muka PN ROSAINI entah tiba-tiba bertukar macam MEGAN FOX yang mengajar kat depan.Selepas itu tibalah masa tutor,masih dengan DR ZAILAN.Aduhai tutor sepatutnya 7.3 dan 7.4 lar,nape aku buat 6.4 dan 6.5,lagi'NYESAL".Nasib baik ade skema jawapan yang telah sedia disimpan dalam beg aku.Dapatlah ku jawap soalan yang diberi hehe.


lagi - lagi arituh,
lepas kelas tutor ,sembahyang jap dan terus pergi library,exam semakin dekat banyak lagi yang perlu dicover.Tatkala ,aku dalam lift ,ingin pergi ke tingkat 4 (tempat bese),aku rase semacam lagi.Weh ID aku mane?,padahal aku tertinggal dalam kelas tutor tadi,'bengap betul,makan otak ikan lagi',aku mencarut lagi didalam hatiku.Dan terpaksa lah aku balik ke BA,dan-dan aku nak naik ke kelas tutor ,aku ternampak pak guard memegang id aku,rupa-rupanya ada insan yang baik hati yang mengutip id ku dan diamanahkan pada pak guard untuk dijaga,dan mujur lah juga aku sampai tepat pada waktunya.'Alhamdunillah'.Semangatku ingin ke library masih ada ,ku patah balik ke library dan memulakan waktu study ku..Sedang asyik study ,tetiba aku terbayangkan bantal kat bilik ,aduh ngantuknya.'NYESAL'.Aku pun mengambil keputusan ,rehat la sebentar.Alih - alih pukul 5.30 aku bangun dari tidur.'eh lamanya aku tido,rase cam skejap jek.rupa - rupanya sudah 2 jam aku tido.Tangan aku dah biiru macam mayat dek kerana terlalu lama menjadi bantal kepala ku.Tapi masih sambung stdy sampai pukul 6.30.Krokk,aduh lapar perut nih,makan mee sup dekat depan BA best nih,bisik ku dalam hati.Habis satu chpter ,aku terus pergi .Sampai je disana,aku tercari-cari ,eh mane kedai tuh.Dan ku lihat kedai itu sudah tiada ,tinggal tapak kedai jek.Aduh rupa-rupanya dia tak berniaga..terpaksa la aku menunggu malam,dan makan bersama rakan-rakanku.. balik hostel..

sekian.






p/s;cerita ini hanyalah sebagai pengajaran buat diriku ,dan pada sesiapa yang tido lambat hehe..lepas nih jangan buat lagi ye 'samdol'.haha


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...