Sponsored by

Wednesday, July 13, 2011

cara mengatasi zina ,ngan kawen pria lombok


pernah suatu ketika dulu ,aku dapat komen dari anon ,berkenaan entri aku yang neh "hilangnya melayu ,diganti melayu lucah".Tak silap aku la ,dari segi penulisan die ,aku rasa die dari seberang sumatera.









di terjemahkan secara pandai oleh aku ,kalau nak elak dari pada zina ke ,elakkan anak perempuan kita dari lari ikut pria kacak Lombok ker,elok jangan di halang si anak dari kawen .Mungkin dari pandangan brader anon nih  ,ibu bapa cam bleh bagi sokongan kat anak ,cam sangap sangat nak kawen en?.Kira dapat restu seratus peratus ,dari ibu bapa ,tak ada la masalah zina ker ,lari pergi lombok ker.ye dak?

Ada benarnya kata - kata brader nih ,namun ,kalau dibiar kan si anak kawen sesuka hati ,lain macam jadinya dol.Yela ,andai kata tetibe si anak umur 15 tahun ,nak kawen dengan si gf die secara tetibe?tak ke gila sewel si bapa jadinya?.hak3

Mungkin bagi aku la ,kalau si anak dah cukup syarat baru la di benarkan kawen ,maksudnya ,kalau si anak dah jumpa ngan lelaki atau perempuan pilihan dia ,restu daripada mak dan ayah diperlukan .

Namun ,si anak pulak jangan la cari bakal isteri atau suami yang entah apa - apa ,kang rosak jadinya .Senang cerita ,kalau dah ada kerja baru la mintak nak kawen ,kalau masih  belajar ,fokus la belajar dulu ,janganla nak sangap sangat ok ..hak3

"senang cita ,cukup syarat ,masuk minang ,cenggitula!"

"calon tak de bang ~"



p/s;
ape kurangnya jejaka melayu di malaysia berbanding di lombok ?,tak paham den
"ayat die power kowt~!"

"erkk ,no komen ."

13 comments:

Dalin said...

huhuhu.. elloo.. tapikan.. sesetengah orang kata lelaki melayu tak romantik.. (ah! gitu katanya..) >.<

bukan Dalin nak kata Dalin suka lelaki lombok.. kenal pun tak.. kalau Dalin ni sangap sangat, meybi akan terpikat dgn jejaka lombok kut.. hahahah..

akhir kata bg lelaki melayu: bykkanlah romantik2 yee.. hehehe..
^_^

yunZ said...

xmo haku..melayu msia lor terbaik

Miss Comot said...

haha3 mmg btol kt die tp klu nk kawin pon bio la da ckup sgala yg ptut...bkn nk mengata tp byk dh kes ank org dibwk lari ke lombok lps tu msuk tv nangis2 nk blik M'sia smla..tue mknanya wktu dibuat kputusan tok lari ngan org yg dia syg die x pkir scra matang...papehal pon restu parents and family sgt la pnting..jgn krna cinta ptus silaturahim... :)
dri mn la ko dpt idea agus sparno nih?

i'm ezza haniza said...

taste masing2 berbeza.hahaha

SyazwanSarawak said...

jangan menghampiri zina..! ><

[k]o{q}i[n] said...

setuju gak ngan komen anon tu... skang ni aku tgk, mak bapak mcm jual anak. letak hantaran tinggi2... mcm x bg ank kawen.. bnd2 yg kita kdg2 anggap remeh tu la yg menambah masalah sosial masyarakat kita... hurmm...

haikalblank said...

sekarang ni orang pentingkan CINTA kononnya dari keluarga sampai langgar orang tua bagai. entahla....

poning palo den. ayam den lopeh...

kuah kacang said...

ayah.. kamek nak kawen sekarang, kalau tak kamek kawen dgn bangla sebelah rumah..HAHA

EZAN IDMA said...

jejaka malysia lagi hawt!

Namee Roslan said...

ahahahha..ketawa berdekah2 aku baca yg si indon tu cakap. Betul ke kau translate tu? haha. kalau kurang pasti cx kt google translate lah.

em,perihal nk elak zina..mcm2 cara boleh elak zina ni. jangan dating malam2, elakkan tempat2 sunyi. kot ye pun kalau kawen dgn org Lombok..bila smpai Lombok pmpuan tu mesti menyesal. yela, bekalan electric pun takde oiii. nk makan pun kais pagi kais petang je. so jgn lah ikutkan nafsu sgt..

fikir mak ayah dan juga masa depan.
bila zina..itu yg byk kes buang bayi. itu yg sedih :(

tp konon malu nk bg link. gedik.

BLADE EDGE said...

Assalamualaikum...


setuju! biasanya kita tgk byk kes bkaitan zina ni yg adakalanya sampai lahir anak luar nikah, antara sbb yg jadi gitu ialah halangan org tua dlm hal2 nk kawin. mmg la org tua/parents dah ada pnglmn n blh jadi rujukan, xboleh halang cuma bg nasihat supaya anak tu buat pertimbangan yg btul bkenaan kputusan utk kawin, esp yg masih muda.

cuma pd pndangan saya, tgk la jugak siapa bakal pasangan tu. tgk la dulu background dia, sejarah hidupnya serba sikit, sblm buat kputusan. anak pulak, jgn la pilih calon ikut sesedap rasa jer. jgn la buat kputusan ikut perasaan n darah muda. takut nnt merana badan.

kartun yg last tu mmg xboleh blahh! hahahaha...

happy blogging :-)


regards,
BLADE EDGE

kunci locker said...

ok..no komen...wakakak...tol2..setuju ng entri ni..eh2..setuju ke??oh no..aku confius..wakakaka (gurau jek)

pa'a mi said...

na tawu ta . ade kawan aq en . adek dy pnye mmbe which is fom 3 ryte now .da kawennn . hoho

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...