Sponsored by

Friday, January 21, 2011

Cinta Di Mata Remaja







Apa nak jadi dengan manusia,


semua benda nak kongsi bersama,


air segelas minum berdua,


konon setia katanya.


Yang lagi dahsyat,


berjalan kemana-mana pun nak berdua,

dah macam tak ada orang lain kat dalam ini dunia,

macam belangkas sentiasa berdua.                                

Inilah bahana orang bercinta,


bercinta tapi tak tau apa itu CINTA.


Inilah sekarang punya remaja,


maaf andai terkasar bahasa,

bukan mengutuk bukan mengata,

semuanya realiti benar belaka.

Ada yang kata cinta itu buta...betul ke?

Kalau buta dimana matanya?

Ada yang kata cinta itu gila...

macam-macam pengertian remaja,

pening kepala dibuatnya.

Lagi teruk yang kata cinta itu untuk sementara,


untuk buat suka-suka,


untuk seronok-seronok saja.

Ada yang kata cinta itu,

C  - cinta


I  - itu


N - nikmati


T - tubuh


A - anda

tak ke melampau namanya?!

Manusia manusia...

Muda-muda dah gatal nak bercinta,


konon dah cukup remaja,


tapi makan pakai pun mak bapak yang jaga,


dah tak tau nak cakap apa,


kalau ditegur bukannya nak dengar kata,


bila nasihat ada-ada saja jawapannya..


darah muda... macam tu la gayanya...

Mula-mula kenal sms dan chat saja,

bila dah lama kenal mulalah ajak berjumpa

dari berkawan jadi bercinta.

Bila dah bercinta...


Bila dah bercinta macam2 ragamnya,


sesaat tak berjumpa macam setahun lamanya,


itulah kata-kata manis si dia.

Bila berjumpa nak berdua aja,

konon nak privasi katanya,

dia tak tau ada orang ketiga,

yelah benda tak nampak di mata.

Mula-mula bercinta semua cantik di mata,


yang panas pun sejuk katanya.


Manusia manusia...

Inilah permainan dunia...

benar kata orang cinta itu buta,

tapi kalau buta dimana matanya...

Inilah yang buat aku tertanya-tanya.

Cinta tidak akan datang kalau tak dicari,


cinta takkan dapat kalau tak diberi...


Betul ke?


Sukar untuk aku percaya...


Tapi inilah hakikatnya.


Mind is the greatest gift,

gunakan lah sebaiknya.

Cintailah Yang Maha Mencintai...




author:Mohd Shukri
editor:ALMUSAFIRQ8
dipetik daripada:
- http://iluvislam.com/]Artikel iluvislam.com

24 comments:

Yuni Aisyah said...

wow..!!gile best...suke2..hehe
makna cinta disalah ertikan tu la jadinya..moga kte terhindar dr permainn syaitan....cinta tu boleh tp kne ingt dosa pahala...ALLAH maha melihat...

Fariehan Ibrahim [LBC] said...

cintai yg maha mencintai,
pasti Dia bgi yg terbaik tuk kita nti.
insyaAllah. =)

Anonymous said...

cinta manusia di sisi ALLAH.. bercinta smata2 kerana ALLAH bukan nafsu..

tetapi.. ada yg tidak bercinta.. tetapi bergaul dgn wanita mcm org becinta sma juga kan?

bunyi sekeliling mmg bnyk thdp org yg becinta.. tetapi pergaulan? bagaimana?

conbellydiobeterisme said...

uni:harap2 macam tu la ya :)

conbellydiobeterisme said...

fariehan :cinta pada ilahi ,insyaallah :)

conbellydiobeterisme said...

anonymous:
kalau bercinta sebab kerana ALLAH bagus lah ,tapi kene ingat semua batas2 dalam islam ,bukan sewenang2nya ,pegang apa niat kita,bagi yang bergaul dengan wanita orang ingat bercinta ,terletak pada individu ,mungkin mereka hanya bergurau ,atau mungkin memang suka sama suka ,tiada siapa tahu,jangan fitnah bukan2...

tak salah bercinta ,tapi biar berpada~..

Anonymous said...

betul.. sy sokong.. dan sy x fitnah spe2.. niat tu penting...

Anonymous said...

sudahlah, lihat diri kau ngan kawan kawan kau dulu sebelum berkatakata.

cintacinta..mafhum pun tidak lagi bersyarah?

conbellydiobeterisme said...

duhai kawan :) ,apa salahnya kita berkata2 bende yang benar,salah kah kita bernasihat?aku bukan pangkat pensyarah nak bersyarah sesuka hati ,tapi ini tempat aku berleter ,aku ade bende nak kongsi ,kenapa nak melatah??sebab aku lihat kawan aku lar ,aku kongsi bende2 neh ,beb aku tak sehebat mana pon pasal bende2 neh ...peace upon u.

padgie lee said...

lol i post kat fb tau :P

conbellydiobeterisme said...

owh ,haha tq :) ,diambil dari i luv islam yek .

Azie Azra said...

menarik ! =)

Encik Tikus said...

gambar last legend

FIFIEY LYCHEE MARATION said...

ayat berbentuk pengajaran. thumbs up!

nabihah norazlan :) said...

nicee :)

nabihah norazlan :) said...

nicee :)

muyukerukatika said...

terbaiklah! :)

Nur-Za Marlyana Mohd Kamal said...

well , nothing much to say. besela remaja kn. nk menuding jari kat diorg pun x bole jugak. bcus sometimes , ajaran agama pd diorg tu yg x cukup kuat menyebabkn diorg leka n lalai.

berdoa je semoga diorg berubah :)

eja said...

cinta belum sedia lg..

Halusinasi said...

nice one!!!

i'm ezza haniza said...

emmm..betul tu cintai lah yang maha menyintai.

i'm ezza haniza said...

emmm..betul tu cintai lah yang maha menyintai.

Nur-Za Marlyana Mohd Kamal said...

well , nothing much to say. besela remaja kn. nk menuding jari kat diorg pun x bole jugak. bcus sometimes , ajaran agama pd diorg tu yg x cukup kuat menyebabkn diorg leka n lalai.

berdoa je semoga diorg berubah :)

FIFIEY LYCHEE MARATION said...

ayat berbentuk pengajaran. thumbs up!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...